Yritys joka ei ole somessa = näkymätön ?

Tänään kerrataan yksi tämän hetken tärkeimmistä asioista yrityksen markkinoinnissa – sosiaalisen median markkinointi.
Kanavia ja tapoja markkinoida on monta mutta tässä postauksessa kerrataan asiaa kahdesta kanavasta, joista sinunkin täytyy löytyä.
Facebook ja Instagram.

Nämä kanavat eivät suinkaan toimi toistensa kanssa samalla tavalla, eli se, että löydyt toisesta ei tarkoita sitä, etteikö sinun kannattaisi löytyä toisestakin.
Karkeasti voitaisiin sanoa, että Facebook on paikka, jossa markkinointi keskittyy enemmän kohdistettuun markkinointiin, liideihin ja sitä myötä myös kauppaan.
Instagram taas on paikka, jossa tapahtuu brändäys, yleisön kasvattaminen, luottamuksen herättäminen ja tunnettuuden lisääminen.

Tänä päivänä jokainen yritys tarvitsee molempia.

Yrityksen täytyy olla siellä, missä oikea yleisö on, oikeaan aikaan ja oikean sisällön kanssa.
Täytyy erottua, herättää tunteita ja olla kiinnostava.
Ellet löydy sosiaalisesta mediasta, olet auttamatta useita askeleita jäljessä kilpailijoistasi, jotka sieltä löytyvät.
Tänä päivänä se, ettei sinua haettaessa löydy sosiaalisesta mediasta herättää myös helposti epäluottamusta mahdollisessa asiakkaassa, joka ei vielä tunne yritystäsi.

Näistä kahdesta kanavasta nimittäin löytyy lähes jokaisen yrityksen sekä nykyinen, että potentiaalinen tuleva asiakaskunta.

Sosiaalinen media voi siis edelleen tuntua pakolliselta pahalta ja “ylimääräiseltä” työltä useiden mielestä mutta todellisuus on kuitenkin kaikkea muuta.

Jaan alle listan linkeistä teksteihin, joissa on puhuttu aiheesta aikaisemmin ja joista saat kattavan kertauksen:

1. Sosiaalinen media -pelkkä pahollinen paha?
2. Kuinka erottua sosiaalisessa mediassa
3. Yleisimmät virheet somemarkkinoinnissa
4. Instagram – mitä siellä oikeasti kannattaa tehdä?

Vähän syvemmälle aiheisiin mennään seuraavissa postauksissa:

1. Miksi sinun ei kuulu olla oman somesi tähti
2. Miksi Facebook -mainonta vaatii seurantapikselin
3. Somejulkaisut ja automatisointi
4. Vaikuttajamarkkinoinnin aloittaminen – mitä ottaa huomioon?

Sosiaaliseen mediaan ei siis kuitenkaan kannata syöksyä päätä pahkaa, kokeillen kaikkea ilman suunnitelmaa ja panostaen vasemmalla kädellä “silloin, kun ehtii”.
Hyvä suunnitelma, tasainen tekeminen ja kärsivällisyys ovat A ja O.

Mikäli jokin mietityttää tai tarvitset apua oman somesi kanssa, kysy rohkeasti meiltä!

Anniina Kangas

Anniina Kangas

Sosiaalinen media ja markkinointi