Sosiaalinen media – pelkkä pakollinen paha ?

Nyt, kun olen jo muutaman postauksen ehtinyt kirjoittaa sosiaalisesta mediasta ja sen ihmeellisestä maailmasta, palataankin ihan alkuun ja mietitään, että miksi siitä on syytä kirjoittaa.
Miksi sosiaalisen median markkinointi on niin tärkeää ja mitä siitä oikeasti hyötyy?

Pakollinen paha?
Edeltävä kysymys ja vastaukset siihen tulee usein käytyä läpi myös yrittäjien kanssa, jotka aloittelevat sosiaalisen median markkinointiaan tai ylipäätään astuvat ensi kertaa sosiaaliseen mediaan usein se ajatus edellä, että tämä nyt vain on niin sanottu “pakollinen paha” sillä “pakko kai siellä on olla, kun kaikki muutkin” .

Ajattelin ihan kertauksen vuoksi listata alle muutaman pointin siitä, miksi tämä “pakollinen paha” ansaitsee olla kaikkea muuta :

1. Edullisuus
Tämä me kaikki varmaan halutaan ensimmäisenä kuulla: sosiaalisessa mediassa markkinoit edullisesti .
Lisättäköön, että halutessasi tehdä sen oikein ja kunnolla se ei toki ole ilmaista, mutta moniin muihin markkinointimuotoihin verrattuna kyllä edullisempaa.

2. Kohdentaminen
Sosiaalisessa mediassa kohdistat markkinointisi vain niille, kenelle sen haluat kohdistaa. Tämä on yksi parhaita ja tärkeimpiä ominaisuuksia. Esimerkiksi Facebookissa mahdollisuudet kohdentamiseen ovat suorastaan naurettavan hyvät: sijainti, ikä, sukupuoli, kiinnostuksenkohteet, ynnä muuta .. voit käyttää suodattimia hyvinkin tarkasti halutessasi sekä tavoittaa juuri ja vain ja ainoastaan sitä yleisöä mitä tarvitsetkin. Tällöin et myöskään maksa ns “turhasta” yleisöstä.

3. Brändäys
Sosiaalisessa mediassa olosuhteet ja mahdollisuudet itsesi brändäämiseen tai brändimielikuvasi uudistamiseen ovat täydelliset.
Hyvä sisältöstrategia, laadukas ja luottamusta herättävä sisältö, yleisösi tunteminen ja oikeilla kanavilla toimiminen ovat ensiaskeleet tähän.

4. Jatkuva palaute auttaa kehittymään
Vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa on ensiarvoisen tärkeää markkinointisi onnistumisen puolesta, yleisösi luottamuksen voittamisessa -sekä se antaa sinulle valtavasti hyödyllistä tietoa.
Mitä tahansa haluat asiakkaistasi tietää, voit kysyä ja sen jälkeen vain odottaa vastausten tipahtelua ja hyödyllisen datan kertymistä . Erilaiset kyselyt, palautepyynnöt ja keskustelut yleisösi kanssa toimivat erinomaisesti sosiaalisessa mediassa.
Yleisösi on hyvillään tullessaan kuulluksi ja sinä saat tarvitsemaasi dataa.
Saat sitä myös kyselemättä seuraamalla eri kanavien analytiikkoja, jotka kertovat suoran palautteen sisältösi toimivuudesta pyytämättäkin.

5. Yleisön ohjaaminen luoksesi
Sosiaalinen media toimii erinomaisesti uuden yleisön ohjaamisessa esimerkiksi kotisivuille tai verkkokauppaan. Tässä kohtaa kuitenkin ensimmäinen huomioitava asia ja ehdottoman tärkeää on, että sivusi ovat mobiilioptimoidut ja käyttäjän siirtyessä esimerkiksi Instagramin linkistä kotisivuillesi ne toimivat moitteetta mobiililaitteessa.

6. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan
Kuten Social Sellingistä kirjoittaessani jo totesinkin, sosiaalista mediaa käytetään myös etsiessä tietoa ja apua mahdollisia ostopäätöksiä varten. Kun olet paikalla mahdollisen tulevan asiakkaan etsiessä näitä asioita ja tarjoat omaa, asiakkaan tarpeita vastaavaa tietouttasi sekä osaamistasi, olet juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Siinäpä ensi alkuun muutama syy tykästyä tähän pakolliseen pahaan! Eivätkä ne toki tähän lopu, sillä sosiaalinen media on siitä hauska paikka, että se elää ja muuttuu jatkuvasti avaten koko ajan uusia mahdollisuuksia .

Anniina Kangas

Anniina Kangas

Sosiaalinen media ja markkinointi