SEO eli hakukoneoptimointi – mitä se oikeasti on ?

Hakukonemarkkinointi ja hakukoneoptimointi ovat kaksi eri asiaa, jotka usein erehdyksessä mielletään samaksi.
Seuraavissa postauksissa tulemmekin perehtymään ensin molempiin näistä kahdesta erikseen, jonka jälkeen puhutaan niistä vielä yhdessä.
Aloitetaan aiheeseen perehtyminen keskittymällä tässä postauksessa täysin ainoastaan hakukoneoptimointiin.
Tässä postauksessa käytän hakukone-esimerkkinä Googlea.


Kun haluat tietää lisää tuotteesta tai palvelusta, mitä teet ?
Lähes 90% ihmisistä googlettaa asian.
Kun googletat tuotteen tai palvelun, selaatko itsesi hakutuloksissa esimerkiksi sivulle 5, 10 tai 20 ? Todennäköisesti et, vaan päädyt avaamaan ensimmäiseltä sivulta ensimmäisen, toisen tai kolmannen hakutuloksen.

Siinäpä tulikin oikeastaan lyhimmällä mahdollisella tavalla selitettynä se, mihin hakukoneoptimointia tarvitaan.
Hakukoneoptimointi on sivuston rakentamista ja sisällön tuottamista niin, että se on arvokasta sekä laadukasta hakukoneiden näkökulmasta. Optimoinnilla pyritään nostamaan sivustoa mahdollisimman ylös hakutuloksissa.

Miksi hakukoneoptimointi täytyy aloittaa jo sivustoa luodessa?
Ei riitä, että keskityt ainoastaan täydellisten avainsanojen löytämiseen vaan optimointi koskee koko sivustoa ja kaikkea sen sisältöä.
Käytännössä kaiken sisällön sivustollasi täytyy tukea toisiaan, toimia kuin rasvattu ja olla selkeästi löydettävissä. Sisällön laadusta ei voi tinkiä.

Sisältö täytyy suunnitella ja toteuttaa niin, että sen lisäksi, että sivustosi on ihmisystävällinen eli tarjoaa hakijalle hyvän käyttäjäkokemuksen ja laadukasta sisältöä, se on myös hakukoneystävällinen.
Tällä tarkoitetaan sitä, että myös hakukoneen täytyy ymmärtää sivustosi sisältö ja sen laadukkuus.

 

Hakukoneet tarjoavat vain parasta käyttäjilleen
Mikäli hakukoneoptimointi on tehty hyvin ja sivustosi on laadukkaasti sekä oikein toteutettu, nouset todennäköisesti korkealle hakutuloksissa.
Jos hakukoneoptimointiin taas ei ole panostettu jo sivujen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa, ei sinua näy hakutulosten kärkikahinoissa ja muutut nopeasti lähes näkymättömäksi.

Esimerkiksi Google haluaa ja sen täytyy tarjota hakijoille aina parhaita mahdollisia hakutuloksia mikä tarkoittaa sitä, että parhaan vastineen haulle tarjoavat sivustot ovat luonnollisesti hakutuloksissa ensimmäisten joukossa.


Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä
Sen lisäksi, että sivustoa luodessa sisältö ja käyttäjäystävällisyys on hiottu hakukoneoptimoinnillisesti timantiksi, on sitä optimoitava jatkossakin.
Optimoinnin tulokset eivät näy heti, vaan se on pitkäjänteistä työtä.

Tämä on huomioitava myös sisällöntuotannossa. Älä siis unohda sivustoasi vaan päivitä sitä sekä tuota uutta, korkealaatuista sisältöä tasaisesti.
Hakukoneet huomioivat myös tämän.

Kaikki haluavat olla ensimmäisiä
Taidokkaasti tehty hakukoneoptimointi ei tietenkään takaa kenellekään jatkuvaa kärkipaikkaa, sillä kaikki muutkin havittelevat kyseistä paikkaa.

Oikealla optimoinnilla voidaan kuitenkin varmistaa mahdollisimman hyvä sijoitus hakutuloksissa sekä tasaisen kävijävirran ohjaaminen sivustolle.

Kun tuo pohja on kunnossa, on sinulla hyvä pohja valmiina muullekin markkinoinnille.
Optimointi ei suinkaan ole rakettitiedettä mutta siinä mennään helposti vikaan, jolloin homma muuttuu nopeasti hyödyttömäksi.

Mikäli sinun sivustosi optimointi mietityttää tai kaipaa fiksausta, me olemme täällä sitä varten!

Lopussa muistutan vielä, että kuten tekstin alussa mainitsin, on hakukoneisiin liittyen olemassa myös toinen hyvin huomionarvoinen asia: hakukonemarkkinointi.
Tähän syvennymme seuraavassa postauksessa.

 

Anniina Kangas

Anniina Kangas

Sosiaalinen media ja markkinointi