Miksi Facebook- mainonta vaatii seurantapikselin

Aloitettaessa Facebook -mainontaa, tulee oleellisena osana mukana myös seurantapikselin asennus.
Tämä on asia, joka usein Facebook- mainontaan vain pintapuolisesti tutustuneilla yrityksillä jää huomioimatta.
Seurantapikselin asentaminen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja hyödyllistä.
Voitaisiin jopa sanoa, että ilman pikseliä kampanjan ajaminen on turhaa.

Mikä se sitten on ja mihin sitä tarvitaan, selkokielellä selitettynä?
Pikseli asennetaan sitä varten, että sen avulla voidaan mitata kampanjan tuottavuutta tehokkaasti.
Facebookissa pikselin luonti tapahtuu mainostilin kautta mainosten hallinnasta, josta löytyy pikseli -osio.
Mainostyökalu kerää tietoa käyttäjistä ja siitä, kuinka he reagoivat mainoksiin.
Saat siis tiedon jokaisesta toimesta johon asiakkaat ovat ryhtyneet Facebook -mainoksen nähvyään .

Mainonnan kohdentaminen 
Pikselin avulla pääset seuraamaan sivuillasi vieraillutta yleisöä ja näin kohdentamaan heille mainontaa.
Kun sinulla on dataa siitä, millainen on potentiaalinen yleisösi, voit luoda sen pohjalta itsellesi myös uusia kohderyhmiä, joille kohdistat mainontaa.
Pääset seuraamaan mainontasi toimivuutta jatkuvasti sekä kattavasti ja saat tiedon konversioista Facebookin mainosalustaan.

Käytännössä seurantapikseli siis asennetaan sivustolle ja käyttäjän vieraillessa kyseisellä sivustolla sekä hänen hyväksyttyään evästeiden käytön, eväste asentuu ja pääsee seuraamaan käyttäjän tekemiä toimintoja. Samaisen henkilön kirjautuessa Facebookiin hänelle kohdistetaan mainoksia, jotka voidaan suunnitella juuri sen mukaan, mitä sisältöä hän on kuluttanut vieraillessaan sivustolla aikaisemmin.

Seurantapikseli on olennainen osa Facebook- mainonnan optimointia.
Jos mietitään esimerkiksi verkkokauppaan asennettua pikseliä, se tuo sinulle tiedot kaikista asiakkaan tekemistä toimista verkkokaupassa tuotteiden katselusta mahdolliseen ostopäätökseen sekä kaikesta siltä väliltä.
Konversioseuranta antaa äärettömän tärkeää dataa siitä, mikä mainonnassa toimii ja mikä taas ei ja tämän myötä mainontaa pystytään optimoimaan jatkuvasti sen mukaan.

Itse pikselin käyttöönotto vaatii hieman teknistä osaamista ja siihen kannattaakin tutustua ennen asentamista, jotta ymmärtää sen toiminnan ja seurannan mahdollisuudet.
Tähän löytyy hyviä ohjeita sekä apua, joten mikäli sinulta on jäänyt pikseli unholaan tai olet vasta aloittamassa Facebook -markkinointia, ota rohkeasti yhteyttä meihin kysymysten herätessä ja apua tarvitessa.

Älä unohda tätä
Muistathan, että pikseliä käytettäessä sinun on  noudatettava tietosuojalakia ja asetettava selkeästi näkyville sen mukainen tiedote, jossa kerrot käyttäväsi evästeitä markkinointitarkoitukseen sivustollasi.

Anniina Kangas

Anniina Kangas

Sosiaalinen media ja markkinointi