Hakukoneoptimointi vai hakusanamainonta ?

Edellisissä postauksissa on nyt käyty läpi sekä hakusanamarkkinointia, että hakukoneoptimointia.
Nyt kootaan tämä kaksikko yhteen tähän postaukseen ja käydään hieman läpi niiden eroja sekä sitä, kumpaan kannattaa panostaa, vai kannattaako tämä kaksikko kuitenkin pitää yhdessä.

Aloitetaan siitä, että kerrataan parilla lauseella, mitä molemmat näistä tarkoittavat.

Hakusanamainonta
Hakusanamainonta on maksettua mainontaa, joka näkyy hakukoneissa yleensä hakutulosten ylä- ja alapuolella. Hakusanamainonnassa keskitytään oikeisiin avainsanoihin ja houkutteleviin mainosteksteihin, joilla ohjataan yleisö verkkosivuillesi.
Toisin kuin hakukoneoptimoinnissa, hakusanamainonnassa ei tehdä mitään toimenpiteitä verkkosivuillesi.

Hakukoneoptimointi
Edellisestä päästäänkin siihen, että hakukoneoptimointi keskittyy nimenomaan verkkosivuihisi ja siihen, kuinka hakukoneystävälliset ne ovat. Hakukoneoptimointi ei itsessään tuota sinulle markkinointikuluja. Kuten aiemmassa postauksessa hakukoneoptimoinnista mainittiin, se on sivuston rakentamista ja sisällön tuottamista niin, että se on arvokasta sekä laadukasta hakukoneiden näkökulmasta. Optimoinnilla pyritään nostamaan sivustoa mahdollisimman ylös luonnollisissa hakutuloksissa.

Yhteiset ominaisuudet
Näillä kahdella yhteistä on se, että molemmissa kartoitetaan hakusanoja ja -termejä, joilla potentiaaliset asiakkaasi hakevat tietoa toimintaasi liittyen hakukoneesta. Niiden avulla verkkosivustoasi ja mainontaa optimoidaan ja kehitetään nostaen sijoitustasi hakukoneissa sekä kohdentaen mainontaa oikealle yleisölle.

Eroavaisuudet 
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, kokeilemista, optimointia ja taas kokeilemista ja optimointia. Se vaatii aikaa mutta ei rahaa, kuin ainoastaan sen eteen tehdyn työn verran. Optimointi ottaa ehkä enemmän aikaa mutta on ehdottomasti kaiken vaivan arvoista.
Mikäli sinua ei löydä hakukoneista, mistä sitten?

Kun halutaan tuloksia nopeammin, astuu hakusanamarkkinointi kuvaan. Hakusanamarkkinoinnissa maksat sen perusteella, kuinka paljon yleisöä klikkaa itsensä sivustollesi mainostesi kautta. Tämä on siis maksullista markkinointia, jolla tavoitat yleisösi hakukoneista -et sijoittumalla korkealle hakutuloksissa vaan näkymällä hakutulosten vieressä.
Myös hakusanamainonta vaatii kokeilemista sekä optimointia. Väärin tehtynä se nimittäin syö budjetin nopeasti ja jättää sinut levittelemään käsiäsi.

Kumpi kannattaa?
Usein päädytäänkin miettimään sitä, kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta olisi yritykselle parempi / hyödyllisempi / kannattavampi vaihtoehto.
Vaikka näiden kahden eroavaisuuksia voidaankin listata ja miettiä, ei niitä kannata erottaa toisistaan.
Molemmilla on omat tehtävänsä ja molemmista on omat hyötynsä, joten yhdessä tämä kaksikko toimii huomattavasti paremmin kuin erikseen.


Kun nämä kaksi elementtiä laitetaan yhteen, luodaan hallittu ja toimiva kokonaisuus:
Näkyvyys hakukoneissa, sivuston toimivuus sekä markkinointi juuri siellä missä ja milloin kuuluukin.

Tätä kaksikkoa oikein hyödyntämällä pääset siis tilanteeseen, jossa sivustosi toimii, tarjoaa hyvän asiakaskokemuksen sekä kattavan informaation. Se täyttää hakukoneen vaatimat kriteerit ja on ajantasalla ja optimoitu, eli on toimiva sekä hakukoneiden, että asiakkaiden kannalta.
Kun tähän lisätään toimiva hakusanamainonta ohjaamaan yleisöä sivuillesi, on sinulla hallussa sekä tehokas liikenteen ohjaaminen, että sen palveleminen.

Mitä muuta voisi markkinoinnilta toivoa?

Anniina Kangas

Anniina Kangas

Sosiaalinen media ja markkinointi